خانه » دانشنامه‌ها » مهندسی پزشکی » آناتومی کلاه EEG

آناتومی کلاه EEG

بازدید: 1270

آناتومی کلاه EEG
  1. خانه
  2. »
  3. مهندسی پزشکی
  4. »
  5. آناتومی کلاه EEG

آناتومی کلاه EEG

بازدید: 1270

آناتومی کلاه EEG

در نگاه اول ، الکتروانسفالوگرافی  یا EEG می تواند کمی ترسناک باشد. این فن آوری می تواند تصاویر هیجان انگیز داستان های علمی تخیلی را به تصویر بکشد و به نظر می رسد غیرقابل توصیف، پیچیده و غیرقابل دسترسی باشد.

قبل از این شما باید با تئوری پشت EEG و نحوه عملکرد آن آشنا شوید! پس از شکسته شدن این غول! تعجب خواهید کرد که چگونه EEG و فناوری مرتبط با آن ساده است.

تجهیزات EEG در سالهای اخیر به طور گسترده‌ای کاربر پسند شده است و از توانمندی‌های آن می توان تا حد زیادی بهره برد. شما از بینشهایی که EEG می تواند از نظر حالات شناختی و فرآیندهای عاطفی ارائه دهد ، شگفت زده خواهید شد.

در این مقاله ، ما برخی از فناوری های موجود را بررسی خواهیم کرد و فاکتورهای مهمی که هنگام انتخاب محصول باید در نظر بگیریم را مورد بحث قرار خواهیم داد.

الکترودها

مغز انسان دائماً در حال فعالیت است! حتی وقتی که در خواب هستیم، سلول‌های مغزی با انتقال سیگنال های الکتریکی، ارتباط برقرار می‌کنند. هدف EEG اندازه گیری فعالیت الکتریکی ناشی از برهم کنش بین نورون ها است.

الکترود کلید اندازه گیری این بارهای الکتریکی است. الکترودها دیسک‌های فلزی صافی هستند که به پوست سر متصل شده اند. کلاه های EEG به دلیل این واقعیت که نواحی مختلف جمجمه سیگنالهای متفاوتی ایجاد می کنند، دارای الکترودهای متعددی هستند.

امواج مغزی ثبت شده توسط eeg

کلاه EEG چند الکترود باید داشته باشد؟

هدست های EEG با 10-20 الکترود برای اکثر کاربردهای دانشگاهی یا تجاری کافی هستند. برای مطالعات پیشرفته تر تصویربرداری ، کلاه های EEG با بیش از 20 الکترود موجود هستند.

دستگاه سری ABM B-Alert X با 4 ، 10 یا 24 کانال موجود است. این کانال‌ها شامل یک ECG اضافی (فعالیت قلب) ، EMG (فعالیت عضلات) یا کانال EOG (حرکت چشم) است.

تعداد الکترودهای کلاه EEG به شدت بر قیمت تأثیر می گذارد. سیستمی مانند ABM B-Alert X10 حدود 10 تا 15 هزار دلار قیمت دارد.

چینش الکترودها چگونه است؟

بسته به نوع کاربرد، قرار گیری دقیق الکترودها توسط کلاه EEG بسیار مهم است. تمام کلاه های EEG با مشخصات بالا دارای الکترودهایی هستند که طبق استانداردهای بین المللی نصب شده‌اند.

اطمینان حاصل کنید که کلاه EEG انتخابی از لحاظ سایز و اندازه مناسب باشد. هدست های EEG باید سایزهای مختلفی داشته و به راحتی تنظیم شوند.

بیشتر کسانی که برای آزمایش EEG آمده‌اند، به شما خواهند گفت که نمی خواهند خیلی منتظر نصب کلاه بر روی سرشان بمانند! زمان نصب کلاه EEG بسیار مهم است زیرا کاربر باید احساس راحتی داشته باشد.

کلاه EEG

هنگام صحبت از EEG، کیفیت سیگنال اهمیتی حیاتی دارد. سیگنال اولیه EEG از نوسانات فرکانس پایین تشکیل شده است که باید تقویت شوند. در نتیجه گران‌ترین قسمت هدست EEG تقویت کننده آن است. اگر تنها یک مورد برای چک کردن بود، آن هم اطمینان از این بود که تقویت کننده بالاترین کیفیت را داشته باشد.

به دنبال ویژگی هایی مانند پهنای باند و میزان نمونه برداری باشید. در حال حاضر برخی از هدستها در الکترودهایشان تقویت کننده دارند.

از الکترود تر استفاده کنیم یا خشک؟

یک از سوالات رایجی که در مورد محصولات EEG وجود دارد این است که از چه نوع الکترودی استفاده کنیم؟ تر باشد یا خشک؟ تفاوت این دو الکترود در این است که الکترودهای تر از ژل رسانا برای بهبود کیفیت سیگنال استفاده می‌کنند، در حالی‌که، الکترودهای خشک به چنین ژلی نیاز ندارند.

ژل مورد استفاده برای کاربر چسبنده و ناخوشایند است. به همین دلیل بسیاری از کسانی که مایل به بازاریابی محصولات EEG هستند، الکترودهای خشک را ترجیح می‌دهند. اینکه تجربه ناخوشایند کاربر برای شما اخرین چیز است، قابل درک است!

اگرچه بسیاری از الکترودهای خشک مدرن کیفیت سیگنال عالی را ارائه می دهند، اما الکترودهای مرطوب ارتباط بهتری بین الکترود و پوست سر ایجاد می کنند و کیفیت داده را بهبود می بخشند.

هدست هایی با سنسورهای تر رضایت بهتری را به دنبال داشته‌اند. این هدست‌ها راحتی و کیفیت را توامان داشته‌اند.

با سیم یا بی سیم؟
EEG بی سیم

این سوال مهم دیگری است که مطرح می‌شود و به هدف تحقیقاتی یتان بستگی دارد.

برای اینکه فناوری EEG کاربر پسند تر شود، بسیاری از سیستم های EEG از سیستم های بزرگ و زمخت به سیستم های جمع و جور و بی سیم تبدیل شده‌اند. به همین خاطر گستره کاربریشان بیشتر شده است. اگر برای تحقیقتان نیاز به شبیه‌سازی سناریوی دنیای واقعی دارید، یا مایل به استفاده از EEG با نرم افزار واقعیت مجازی باشید، یک سیستم بی سیم راهی برای پیشبرد آن است.

با این حال EEG بی سیم با “نویز الکتریکی” مواجه است. این امر به دلیل عوامل بسیاری از جمله تداخل سایر سخت افزارها ، تحرک کاربر و شرایط نامناسب آزمایشی است.

بنابراین تاثیر این موضوع بر خرید هدست EEG چیست؟ یک مطالعه جدید نشان داد که وقتی از کیفیت انتقال مناسب برای داده های بی سیم استفاده می شود، یعنی اینکه انتقال بی‌سیم تاثیر کم و ناچیزی بر کیفیت سیگنال دارد.

عوامل مهمی که ممکن است بر این کیفیت تأثیر بگذارد، نرخ نمونه برداری و نحوه انتقال است. بنابراین مهم است تا مطمئن شویم این موارد مشخصات برتری داشته باشند.

اگر کار مطالعاتی یتان به صورتی است که حین آزمایش نیاز به تحرک و جابجایی دارید، حتما برد انتقال سیگنال را چک کنید. هدست EEG باید به راحتی برد مورد نیاز را تامین کند. برخی از هدست های EEG تا 10 متر برد دارند.

برای مشاهده سایر نوشتارهای مربوط به مهندسی پزشکی، اینجا کلیک کنید!

نظرتان را درباره این مقاله بگویید 10 نظر

آناتومی کلاه EEG

با ثبت نظر و نوشتن کامنت، تیم ما را در راستای بهبود و افزایش کیفیت محتوا یاری خواهید کرد :)

فهرست مطالب

مقالات مرتبط

مشاهده محصولات

بروزترین مقالات

این مقاله را با دوستانتان به اشتراک بگذارید!

1 دیدگاه در “آناتومی کلاه EEG

  1. morty گفت:

    مقاله جالبی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه